- Minor

Minor blok 2 Horizondagen – Sketchnotes

Opmerking: deze blogpost is niet bedoeld om mee te worden genomen in mijn assessment van het zesde semester. Het is een aanvulling op mijn blog, zodat zichtbaar is wat ik tijdens mijn minorperiode heb geleerd. Op die manier is mijn blog aan het einde van mijn studie volledig.

Tijdens het tweede blok van mijn minor had ik elke woensdag een Horizondag. Hierbij kwam een expert (een docent of iemand van buiten Fontys) vertellen over een specifiek onderwerp. De opdracht was vervolgens om in een sketchnote de informatie vast te leggen en de link te maken aan je droomreis. Het is een totaal andere manier van denken en informatie verwerken. Hieronder volgen mijn sketchnotes die ik tijdens blok 2 heb getekend. Het was niet altijd even makkelijk en ik hechtte nog veel waarde aan het A4’tje aan aanvullende opmerkingen. Die heb ik voor deze blogpost nu niet meegenomen.

Neuromarketing
Thought Leadership
Crisismanagement- en communicatie
Gamification
Macrotrends op Strijp-S
Concepting

Conclusie

Een van mijn hobby’s is tekenen. Als kind tekende ik hele schetsboeken vol met dramatische strips. Op de middelbare school ging ik me meer focussen op realistische zwart-wit portretten (met een vleugje fantasie). Maar door tijdgebrek kwam ik steeds minder toe aan tekenen. En toen moest ik voor de minor meerdere tekenopdrachten maken. De workshop over sketchnotes was enorm inspirerend voor mij: ik ging heel anders (simpeler) nadenken.

In het begin vond ik het moeilijk om een sketchnote te maken. Ik ben gewend om aantekeningen te maken en die dan terug te lezen. Ik ben redelijk visueel ingesteld, maar vind de combinatie van tekst en visualisatie het fijnst. Bij mijn eerste sketchnotes had ik dan ook moeite met het verwerken van mijn vakgebied in de sketchnote. De begeleidende tekst was voor mij noodzakelijk, anders was de sketchnote niet volledig. Dat is in de loop der tijd wel verbeterd, dat zag ik ook terug in de gekregen feedback van mijn medestudenten.

Voorbeelden van mijn ‘gebruikelijke’ tekeningen

Daarnaast ben ik nu eenmaal een perfectionist. Ik kon gerust drie uur werken aan een sketchnote: eerst ruw schetsen; dan echt schetsen; alles overtrekken met fineliner en dan inkleuren. En dan moest ik ook nog de begeleidende tekst schrijven. Maar ik vond het wel leuk om te doen! Wel vond ik het moeilijk om simpele sketchnotes te maken; ik wil graag een perfecte en gedetailleerde tekening maken. Als je dan op school komt en de andere sketchnotes ziet, dan denk je: “Waarom heb ik hier toch zoveel tijd ingestopt?”

Toch ben ik blij met het resultaat. Ik heb gewerkt met verschillende stijlen: symbolen, stripfiguren en pictogrammen. Ik moest op een hele andere manier denken dan ik ben gewend. Gelukkig kon ik elke week sneller de sketchnote maken, omdat ik al tijdens de Horizondag nadacht over de lay-out en de betrekking op mijn vakgebied. En dat was niet altijd even makkelijk. Sommige onderwerpen sloten niet helemaal aan op journalistiek, maar ik heb geprobeerd om dan mijn bedrijf erin te betrekken. Dat is wat mij betreft aardig gelukt.

Ik weet niet of ik in het vervolg gebruik ga maken van sketchnotes. Ik vind het maken van aantekeningen makkelijker en ik kan het dan snel teruglezen. Maar het heeft me wel geïnspireerd om stil te staan bij de kracht van simpelheid en visualisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.