- Minor

Minor blok 1 – Samenvatting

Opmerking: deze blogpost is niet bedoeld om mee te worden genomen in mijn assessment van het zesde semester. Het is een aanvulling op mijn blog, zodat zichtbaar is wat ik tijdens mijn minorperiode heb geleerd. Op die manier is mijn blog aan het einde van mijn studie volledig.

In eerste instantie had ik het plan om mijn minor te volgen in Oulu, Finland. Maar door flink wat onzekerheden en andere omstandigheden koos ik voor een Fontys-minor in Eindhoven: Toegepaste Communicatie & Creatie. (TC&C). De inhoud van deze minor was divers en was gericht op de communicatie- en marketingkant: iets waar ik behoefte aan had om te leren. 
Het eerste blok stond in teken van verschillende weekthema’s. Elke week was er een ander onderwerp met een bijbehorende weekopdracht. Op die manier werd elke week op vrijdag afgesloten en begon maandag weer een nieuw thema. Hierdoor zat er flink de vaart in en was er een duidelijk schema. Ik zat in een echte meidenklas waarbij iedereen een totaal andere achtergrond had: toegepaste psychologie, vastgoed en makelaardij, natuur- en bosbeheer, bedrijfskunde et cetera. 

1. Verbeelden

Fake news in tijden van tijd- en geldgebrek binnen de journalistiek

In mijn tekening heb ik verschillende aspecten verwerkt:
– Donald Trump staat bovenop op de redactie. Hij is het symbool van fake news. Hij is extra groot en staat centraal, zodat hij er intimiderend uitziet.
– Vrouwe Justitia heeft een weegschaal vast: de weegschaal staat symbool voor het afwegen van bewijzen en argumenten, iets wat van toepassing is binnen de journalistiek. In het ene bakje liggen een schaar en lijm: knippen en plakken. In het andere bakje liggen een loep en een zandloper: onderzoek en tijd. Welke afweging weegt zwaarder? Het snel overnemen van teksten zonder de juistheid ervan te controleren of meer kostbare tijd in extra onderzoek steken om te factchecken? 
– Op de redactie zijn twee klokken te zien: een wekker die afgaat en eentje waar de baas boos naar wijst. Dit staat voor de tijdsdruk die journalisten ervaren op de redactie. Ondertussen gaat een rinkelende telefoon af met weer een nieuwtje: op de redactie is er stress. De werkende journalisten kijken moeilijk en gestrest en eentje zit zelfs met de handen in het haar. 
– De redactie is een gevangenis (vandaar de tralies en het slot aan de deur). Aan de ene kant zitten de journalisten opgesloten in hun tijdsdruk en ouderwetse methodes (daarom ook een oude draaitelefoon en geen smartphone). Ze zitten veilig van de buitenwereld denken ze, maar ondertussen staat Trump wel al bovenop hun redactie. Aan de andere kant kan het publiek de redactie niet bereiken of feedback geven, daar staat de redactie niet open voor. 
– De boze menigte schreeuwt naar de redactie en heeft gebalde vuisten. Ze hebben een spandoek in hun handen waarop te zien is dat het vertrouwen daalt (het vertrouwen in de media/journalistiek). De mensen hebben bewust geen gezicht of andere kenmerken en zijn ‘vaag’ getekend, om te laten zien dat het een groot maatschappelijk probleem is wat oneindig is. 
– De doelgroep van mijn tekening zijn lezers van de nieuwsbrieven van Villamedia en de NVJ, de beroepsvereniging en vakbond van journalisten. Zij schrijven onder andere over huidige problemen en eventuele oplossingen en maatregelen binnen de journalistiek. Het is dus een specifieke doelgroep die weet wat er in het vak gaande is. Een eventuele plek voor publicatie is in het tijdschrift Villamedia of in de NVJ-nieuwsbrief, maar ook in de krant als strip. 

Er is niet één oplossing voor nepnieuws. Wel kunnen er meerdere maatregelen worden genomen om bijvoorbeeld het belang van factchecken te benadrukken:

Mogelijke oplossingen die het probleem van nepnieuws kunnen bestrijden:
– Meer tijd. De zandloper loopt door, want er wordt wel gewerkt met een deadline, maar er is nog genoeg tijd. 
– Meer geld (zak met geld). Meer geld zorgt ervoor dat er meer tijd beschikbaar is om te gaan factchecken of meer mensen in te zetten.
– Meer mensen in dienst nemen zorgt ervoor dat de tijdsdruk vermindert en dat meerdere mensen met elkaar kunnen sparren over journalistieke producties of onderzoek. Meerdere paar ogen zien vaak meer dan één paar. Dit vermindert nepnieuws en werkdruk. 
– Meer openheid. De werkende journalisten kijken de kijker aan en staan in een open ruimte. Dit staat symbool voor meer openheid naar het publiek toe. Als journalisten meer inzicht geven in hun werkwijze, winnen ze vertrouwen van het publiek terug. 
– Meer onderzoek (de loep en telefoon). Meer factchecken en onderzoek doen naar bronnen om de juistheid van het nieuws te bepalen.
– De schaar en lijm verdwijnen in de prullenbak. Knippen en plakken is geen journalistiek. 
– Het logo van de computer, een omgedraaid vraagteken, is het Bellingcat-logo. Bellingcat is een onafhankelijk collectief van researchers en onderzoekers dat werkt met factchecktools. Zij hebben onder andere onderzoek gedaan naar wie verantwoordelijk is voor het neerhalen van de MH17. Zij geven regelmatig workshops om te laten zien hoe factchecktools voor open bronnen gebruikt kunnen worden. 

2. Presenteren

Ik kreeg les op het gebied van verbale en non-verbale communicatie. Zo leerde ik veel over mijn houding en ethos, pathos en logos. Samen met een medestudent hield ik drie keer dezelfde presentatie (over de LocHal), waarbij mijn presenteervaardigheden telkens verbeterden. De week sloot ik af met een pitch over een bepaald voedingsmiddel. Ik kreeg als positieve feedback dat ik een goede balans heb tussen mijn enthousiasme en een boodschap op een rustige en duidelijke manier over te brengen. Mijn articulatie en intonatie waren ook pluspunten. Wel wil ik me verder ontwikkelen in nog zekerder staan (minder drukke handgebaren en niet wiebelen) en minder ‘ehm’ zeggen, want dat is een teken van een onzekerheid. 

3. Gedragsverandering

De Roos van Leary, de principes van Cialdini, nudging en neuromarketing: misschien was dit wel de meest leerzame week van het eerste blok. Ik heb zoveel geleerd over hoe ik het gedrag van anderen kan beïnvloeden. Dat is vooral leerzaam bij onderhandelingen of vergaderingen. Samen met een medestudent voerden we een experiment uit bij onze huisgenoten. Doel: het gedrag op een positieve manier beïnvloeden. 

4. Creatief denken

Ik ben iemand die goed kan denken in vormen en lijstjes. Creatieve technieken voor brainstormen waren mij dan ook volledig onbekend. Deze week leerde ik onder andere de kettingassociatie, omkeringen, superheldentechniek, de fanstrategie en nog veel meer strategieën. Daarnaast ging ik op pad om te denken in beelden (een foto-opdracht), luisterde ik gesprekken om me heen af waarbij ik van al die zinnen een verhaal moest schrijven en moest ik foto’s maken van gedragsbeïnvloeding in de reclamewereld. Als weekopdracht werkte ik samen met een medestudent. We creëerden een concept voor een nieuwe school, waarbij wij Condor (inclusief eerder geschoten beelden) als basis van ons idee hadden.

Daarnaast was het voor mij leerzaam om in een video van één minuut de juiste informatie te geven. Zo heb ik getest om binnen één minuut (in conceptvorm) te vertellen over Condor. Hierbij gebruikte ik al bestaand beeldmateriaal en komt niet de volledige context naar boven, maar beschouw het als een oefening.

5. Creatief schrijven

Hoewel ik had verwacht dat we op een creatieve manier gingen schrijven (zo kregen we een workshop van Loesje en andere toffe opdrachtjes), moesten we als weekopdracht reclameteksten herschrijven. Het bedenken van reclameleuzen en verschillende leuzen is niet helemaal mijn ding. Wel leerde ik hoe ik pakkende titels kan schrijven en wat voor invloed de lay-out heeft voor het overbrengen van een verhaal. Na het maken van meerdere versies, was dit het eindresultaat van de weekopdracht:  

1. Origineel
1. Verbeterd
2. Origineel
2. Verbeterd
3. Origineel
3. Verbeterd

6. Strategisch denken

Tijdens de minor ging het opstarten van DataBewijst nog steeds door. Deze week was het perfecte moment om op een niet-journalistieke manier over het bedrijf na te denken, aangezien een week later waarschijnlijk het gesprek over subsidie gevoerd zou worden. De DataBewijst-teamleden hadden wel een duidelijk plan in hun hoofd en al het een en ander uitgeschreven, maar het is moeilijk om de essentie van het bedrijf op papier te zetten. Mijn leerdoel was om out of the box te denken, om zo ruimte te maken voor nieuwe ideeën en oplossingen. Ik wilde helder verwoorden wat DataBewijst is en waar het voor staat én een creatief idee bedenken wat uiteindelijk uitgebouwd kan worden tot een realistische oplossing. Ik leerde allerlei nieuwe begrippen en technieken, zoals de painstorm, ‘The Golden Circle’, visie & missie, kernwaarden, SWOT-analyse, propositie & positionering. Daarnaast heb ik naar concurrenten, trends en de doelgroep gekeken. Uiteindelijk kwam ik uit op de zogenaamde ‘DataBewijst-app’. 

Painstorm over DataBewijst

7. Adviseren

Adviseren is een vak apart. Als journalist komen bepaalde eigenschappen van een adviseur goed van pas: vragen stellen, luisteren en doorvragen. Tijdens deze week leerde ik de LSD-techniek (luisteren – samenvatten – doorvragen). Van tevoren maakte ik de balans op tussen wat ik al goed kan qua adviseurvaardigheden en wat mijn leerpunten zijn. Zo kwam ik erachter dat ik meer kon werken aan tussendoor samenvatten, om op die manier de rode draad te blijven volgen en de ander het gevoel te geven dat je actief luistert. Daarnaast is omgaan met weerstand en de regie houden in een gesprek van groot belang als interviewer. Samen met een minorstudent ging ik verschillende woonboulevardwinkels af om adviseurs te observeren en te boordelen aan de hand van de 6 A’s en de SPIN-theorie. Daar is uiteindelijk een vlog uit voortgekomen.

Voor de weekopdracht bereidde ik een gesprek voor waarin ik de adviseur zou zijn bij zogenaamd een schooldirecteur (mijn docent). Hiervoor stelde ik de doelgroep vast, maakte ik een persona, een risicoanalyse en een praatplaat. Het gesprek ging best goed, hoewel ik nog tips kreeg over het hebben van een open houding. Daarnaast kwam ik erachter dat ik niet samenvat, maar eerder bevestig. Een leerzame week waarin ik bepaalde lessen zeker kan toepassen in mijn eigen vak. 

Conclusie blok 1

Voor mij was elke week weer een verrassing. De vaart bleef er goed in en ik leerde op een andere manier dan ik gewend ben veel nieuwe dingen. Met name de lessen over gedragsverandering en strategisch denken hebben me nieuwe inzichten gegeven. 

Cijferlijst
Week 1 – Verbeelden: 8,0
Week 2 – Presenteren: 8,0
Week 3 – Gedragsverandering: 9,0
Week 4 – Creatief denken: 6,5
Week 5 – Creatief schrijven: 8,5
Week 6 – Strategisch denken: 8,0
Week 7 – Adviseren: 9,0
Gemiddelde: 8,1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.