- Reflectie

De Belofte – Semester 6

Na het volgen van mijn minor Toegepaste Communicatie & Creatie ben ik er helemaal klaar voor om weer journalistieke producties te maken. Ik heb het gemist: de creativiteit, het voeren van inspirerende gesprekken en het uitwerken van producties. Ik zit weer bomvol ideeën en heb mezelf voorgenomen om ook ‘nee’ te zeggen tegen bepaalde producties. Alleen als ik er honderd procent achter sta en weet dat ik er het maximale voor mezelf uit kan halen, ga ik een productie aan. Dit doe ik uit zelfbescherming, aangezien ik zoveel leuk vind. Dit jaar draait het om profilering en daar wil ik me dan ook op focussen. Bij mijn assessment vorig jaar kreeg ik dit namelijk als feedback:

“Je doet veel, omdat je alles leuk vindt. Daar schuilt ook een klein gevaar in (en daarvan ben je je bewust): als je niet kunt kiezen, loop je tegen je eigen grenzen aan.”

Door mijn enthousiasme kan ik me weleens verliezen in het publiceren van de grote hoeveelheid blogposts. Ik wil gestructureerd te werk gaan en per venijnig vraagstuk en evenement een blogpost maken. Elke vrijdag plan ik in als blogdag: op een rijtje zetten wat ik per vraagstuk heb gedaan (zoals plannen van aanpak, vergaderingen, uitwerkingen en feedback). Op die manier is het per vraagstuk duidelijker wat ik welke week heb gedaan en hoe het totale proces aan het einde van dit halfjaar is verlopen. Dit heb ik besloten vanwege de feedback die ik kreeg op de competentie ‘publieksgerichtheid’:

“Probeer van je eigen onderzoeksverslagen publicabele verhalen te maken en biedt ze aan. We missen een beetje de procesverslagen zodat we op voorhand weten wat medium, doelgroep en invalshoek zijn; en dus kunnen constateren of de opzet geslaagd is. (…) We raden je aan voor de toekomst om na te blijven denken over wat je in je portfolio opneemt (en waarom) en daarnaast om contactgegevens en plannen van aanpak op te nemen. Dat komt de transparantie en betrouwbaarheid ten goede.”

DataBewijst

Al ruim een jaar ben ik me aan het verdiepen in datajournalistiek. Samen met mijn medestudenten Stephanie, Eline en Cédric heb ik boeken gelezen, bootcamps gevolgd en hebben we onze eerste datajournalistieke producties gemaakt. Aan het einde van vorig schooljaar is het idee ontstaan om een eigen datajournalistiekbedrijf op de te richten: DataBewijst. Sinds de zomer zijn we het bedrijf aan het ontwikkelen, ook tijdens onze minor. Inmiddels zijn we in gesprek met meerdere potentiële opdrachtgevers en ziet het er positief uit. Zo zijn wij van plan ons aan te melden voor het Accelerator-programma van Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ). Hier willen wij inzicht krijgen op commercieel gebied, ons netwerk vergroten en DataBewijst specifiëren. Wanneer wij onze eerste factuur gaan sturen – want we willen wel al komend halfjaar geld gaan verdienen – gaan wij ons inschrijven bij de Kamer van Koophandel. 

Naast het ondernemende aspect wil ik ook echt weer datajournalistieke producties gaan maken. Dat is tenslotte waar het journalistiek gezien om draait. Zo verzamel ik nu samen met Stephanie data over kindinfluencers en ligt het onderwerp van de treindata nog ergens op de plank. Een eventuele samenwerking met andere datajournalistieke platforms (Pointer?) sluit ik dan ook niet uit. En wie weet wat de gesprekken met potentiële opdrachtgevers DataBewijst kan brengen… Ik wil me vooral richten op onderwerpen/invalshoeken bedenken, data verzamelen en analyseren, OSINT en het uitwerken in de gewenste vorm. En als ik daarbij mijn presentatievaardigheden verder kan ontwikkelen, dan is dat helemaal mooi meegenomen. 

Onderzoek

Het mes snijdt aan twee kanten.’ Na drie weken Condor kan ik deze uitdrukking niet meer aanhoren, maar het is helemaal waar. Voor het onderzoek ga ik me verdiepen in multidisciplinaire samenwerkingen binnen datajournalistiek. Het is een perfecte combinatie van methodologische kennis opdoen en DataBewijst ontwikkelen. Ik bezit vrij veel kennis op het gebied van onderzoek doen, daar ben ik op het vwo specifiek voor opgeleid. Daarnaast vind ik het leuk om te doen: ik doe kennis op, spreek interessante mensen en kom waarschijnlijk tot verrassende inzichten die ik kan gebruiken in mijn eigen werkervaring. Een journalist is uit zichzelf al nieuwsgierig en onderzoekend, dus dat moet ook bij mij wel goedkomen. Ik moet desalniettemin oppassen dat ik me niet te veel ga storten op het onderzoek, omdat ik het ‘te leuk vind om te doen’. Ik wil maximaal anderhalve dag per week eraan werken en eind mei moet het af zijn. Dan heb ik nog een maand de tijd om het om te kunnen zetten tot een journalistieke productie.

Ondernemen

Al ruim drieënhalf jaar werk ik voor een lokale krant. Het is een fijn bijverdienste, maar ik kan mijn artikelen niet meer inzetten voor mijn studie. De uitdaging is weg en ik wil graag iets nieuws. (Ook dit voorzagen mijn assessoren vorig jaar al.) Daarom ben ik in gesprek met Duurzaam Bedrijfsleven over het opzetten van het SDG’s On Stage-platform. Daar krijg ik op freelancebasis de kans om het platform te ontwikkelen en te voorzien van content. Hoeveel uitdaging kan een journalistiekstudent hebben? Daarnaast sluit ik voice-overklussen niet uit: door de nieuwsbulletins en logopedielessen ben ik erachter gekomen dat ik dat soort werkzaamheden leerzaam en tof vind om te doen. Ik wil me dus ontwikkelen als een ondernemende journalist: zowel als freelancer als medeoprichter van DataBewijst. Op die manier doe ik op meerdere gebieden ondernemerservaring op. 

Profilering

Het zal geen verrassing zijn: ik wil me profileren als datajournalist (daarom zit ik bij DataBewijst en gaat mijn onderzoek erover). Het wordt in Nederland gezien als innovatief en er is een tekort aan datajournalisten. Daar valt dus geld mee te verdienen. Maar ik moet toegeven dat mijn hart nog steeds bij de Formule 1 ligt. Niet voor niks heb ik daar stage gelopen en heb ik nog steeds contact met de redactie. Helaas is het een harde wereld waar ik zonder aansluiting bij een groot medium niet zomaar binnen kan komen op dit moment. Mijn studie staat namelijk bovenaan mijn lijst van prioriteiten, dus ik kan me nu niet fulltime aansluiten bij een Formule 1-medium. Maar ik laat het niet los. Zo ben ik in gesprek met een oud-collega over het opstarten van een eigen autsportpodcast. De komende weken ga ik daar verder over brainstormen. Uiteindelijk wil ik aan het einde van dit halfjaar klaar zijn voor een stage bij mogelijk mijn eigen podcast. Ik bekijk mijn profilering op dit moment dus vooral vanuit een realistisch perspectief en dat is datajournalistiek. DataBewijst staat daarin centraal (bedrijf opstarten, samenwerken, netwerk vergroten, geld verdienen, datajournalistieke producties maken en de kennis over datajournalistiek nog meer vergroten). En wie weet is er een mogelijkheid om Formule 1 en datajournalistiek met elkaar te combineren? Tenslotte is Formule 1 dé sport waar het om data draait…

De belofte

Ik maak de belofte aan mezelf dat ik over een halfjaar mezelf een ondernemende datajournalist kan noemen, die zowel thuis is op het gebied van freelancen als het functioneren binnen een eigen bedrijf. Dit zal ik doen door individueel te werken (het onderzoek, het contact met opdrachtgevers, SDG’s On Stage, evenementen bijwonen, het ontwikkelen van een mogelijke autosportpodcast), maar ook door samen te werken (DataBewijst opzetten, datajournalistieke producties maken). Het belooft dus weer een vol en uitdagend semester te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.