- Reflectie, SEAL

De competenties (SEAL)

Pas vanaf de Leg Vast-fase ging ik me daadwerkelijk bezighouden met de competenties. SEAL is tijdens deze periode mijn hoofdproject geweest. In eerste instantie wilde ik niet full-time bezig zijn met SEAL, maar ik had er al zoveel tijd in gestopt, dat ik toch besloot me alleen bezig te houden met SEAL. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want ik heb zoveel geleerd van het project. Daar vertel ik meer over in mijn terugblik (tot nu toe). Aangezien ik ontzettend veel geschreven heb over SEAL, heb ik besloten om in deze blogpost mijn werkzaamheden voor SEAL toe te lichten aan de hand van de competenties.  

Wat is SEAL?
SEAL is een filosofie die is bedacht door iFontys. SEAL staat voor Social Engaged Action Learning. De essentie van SEAL is dat je leert door te doen. Dat gebeurt aan de hand van coaching, peer feedback en opdrachtgevers. Het gaat niet om het resultaat, maar om de leerweg, de zogenaamde ‘Learning Journey’. Condor is gebaseerd op de filosofie van SEAL.

Publieksgerichtheid
Om eerst te weten voor welk publiek we video’s zouden gaan maken, spraken we met de opdrachtgever iFontys. Zij vertelden dat de doelgroep nogal uiteen liep. Docenten, toekomstige studenten, maar ook ouders waren de doelgroep. We besloten de student centraal te stellen, aangezien de student degene is die misschien wel geïnteresseerd raakt in een alternatieve vorm van onderwijs. Dus gingen we ons bezig houden met social media, want die worden veel gebruikt door jongeren. Voor de pitch hebben we dan ook gegevens gebruikt uit het Social Media Onderzoek 2017. In de grafiek is per lijn (aan de rechterkant) te zien welk social media-kanaal het betreft.


We besloten de video’s te plaatsen op YouTube, aangezien dat platform steeds populairder wordt onder jongeren. Daarnaast zouden we beelden van achter de schermen en trailers op Instagram en Facebook plaatsen. Dit met als doel het publiek nieuwsgierig te maken naar de video’s op het YouTube-kanaal. We kregen hulp van Julian Klop, een videomaker met een succesvol YouTube-verhaal. Bij zijn eerste workshop leerden we onder andere hoe infokaarten de interactie met het publiek kunnen bevorderen. De tweede workshop ging over marketing op social media. Zo kregen we tips over hoe bereikbaar een YouTube-kanaal kan zijn, bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google. Ook daar hebben we veel tips in de praktijk gebracht. Daarnaast discussieerden we tijdens de redactievergaderingen over publieksgerichtheid.

Research
Hoewel de student als het ware de ‘hoofddoelgroep’ is, mochten we ook de docenten en ouders niet vergeten. Welke vragen zouden zij graag beantwoord willen krijgen? Zij zijn kritisch en dat kritische geluid mocht ook zeker getoond worden in de video’s. iFontys: “Het is belangrijk dat er een discussie over het onderwijs op gang wordt gebracht. Daar zijn ook kritiek en afwegingen voor nodig.” Wel werd er benadrukt dat de positieve kant van SEAL het best uit de verf moest komen. Om zoveel mogelijk standpunten inzichtelijk te maken, werd er besloten om onder bij studenten, coaches en ouders te informeren naar hun visie over SEAL. (Wetenschappelijke onderzoeken werden uiteraard ook geraadpleegd.) We zouden de video’s produceren in de vorm van drie rubrieken: Versus, Een kijkje in … en Feiten & Fabels.

Versus – Twee personen gaan met elkaar in debat over een stelling/onderwerp. Zij worden hierbij begeleid door twee quizmasters. De gasten zijn voor- en tegenstanders van SEAL: docenten, studenten, ouders, andere betrokkenen et cetera. Dit item zal bestaan uit meerdere rondes waarin elke persoon de kans krijgt om zijn/haar mening te beargumenteren. Mocht de voorstander van SEAL minder sterk uit de hoek komen, dan wordt het opgelost door middel van montage en vraagstelling.
Opzet: de locatie is een huiselijke studio met grappige decorstukken en een statafel. De quizmasters zien er daarentegen netjes uit (overhemd, strikje of iets dergelijks).

–  Feiten & Fabels – Een animatievideo waarin kort en bondig (en vooral op een speelse manier) een onderwerp wordt toegelicht aan de hand van feiten en onderzoeken. Deze gegevens worden ondersteund door een voice-over. Er komen geen personen in beeld, het draait puur om de statistiek en feiten (grafieken, tabellen, onderzoeken en nog veel meer).

Een kijkje in … : Persoonlijke verhalen en eigen ervaringen komen aan bod. We gaan hiervoor op bezoek bij onderwijsinstanties en studenten die hetzelfde soort traject als SEAL volgen, een alternatieve vorm van onderwijs. Directeuren, studenten; iedereen komt aan bod. Het is letterlijk ‘een kijkje in’. Het gesprek wordt geleid door een presentatrice.

Door de rubrieken blijft het YouTube-kanaal levendig en is er een gevarieerd aanbod. Voor ieder wat wils. Dit heeft eigenlijk ook weer te maken met publieksgerichtheid, maar ik ben er achtergekomen dat de competenties direct met elkaar in verbinding staan en elkaar soms overlappen.

Verder heb ik me qua research ook beziggehouden met:
– Waar staat SEAL voor?
– Wanneer komt een boodschap goed over en hoe kunnen we dat verwerken in de pitch?
– De basis van SEAL die in de video’s moet terugkomen
– Brainstormsessies
– Eventuele gasten en bronnen
– De belangrijkste punten die verwerkt worden in Feiten & Fabels
– Zoals eerder gezegd, een workshop over YouTube-formats en infokaarten van Julian Klop 
– Zoals eerder gezegd, een workshop over YouTube en marketing op social media
– Regelmatig met Julian Klop gepraat over ondernemerschap en hoe iets een succesvol project kan worden
– Regelmatig advies gevraagd aan YACKS over animeren en financiën
– Een lezing over ondernemerschap bijgewoond van Tim Senders

Produceren
Al die research en publieksgerichtheid komt bij elkaar in de producties. Om überhaupt de opdracht binnen te halen, moesten we strijden tegen de twee andere Condor-teams. Wij wilden graag een motivatievideo maken voor de pitch en gingen filmen in de Loonse en Drunense Duinen. Onderstaande video was het resultaat:

Toen we eenmaal de opdracht hadden binnengesleept met de pitch, gingen we aan de slag met het plan van aanpak. Daarin zijn de details te vinden over de tijdsduur en de inhoud van de rubrieken van de video’s. Na goed overlegd te hebben, besloot de opdrachtgever iFontys dat er niet elke week een video zou worden gemaakt. Dat zou te veel tijd en geld kosten. Wij zijn immers studenten en werken niet full-time. Ook met het feit dat wij beginnelingen waren, hield de opdrachtgever iFontys rekening mee. iFontys wist ervan dat we er nog nooit te maken hadden gehad met een opdrachtgever en zij waren zelf ook nog nog opdrachtgever geweest. Het was dus geoorloofd om fouten te maken, want het was in principe een leerproces. Het zou niet gaat om het resultaat. Als we de PowerPoint van SEAL als basis zouden houden, zou het helemaal goed komen.

Uiteindelijk werd dit het plan voor het komende halfjaar:
– 1x introductievideo over wat SEAL is
– 2x Een kijkje in …
– 2x Feiten & Fabels
– 2x Versus

Na ongeveer een maand werden Djaydee en ik tot hoofdredactrices benoemd. Ik vroeg hier niet om, want leiding geven is niet helemaal mijn ding. Wel ben ik communicatief sterk en kan ik goed plannen en het overzicht houden. Zo stuur ik alle mailtjes en ben ik het verzamel- en aanspreekpunt van de groep. Djaydee kan, in tegenstelling tot mij, wel goed leiding geven en zeggen waar het op staat. Ook al verschillen wij enorm van elkaar, we waren (en zijn nog steeds) een sterk team. Inmiddels heeft Djaydee een stapje terug gedaan als eindverantwoordelijke voor alle video’s, maar ik vraag haar bijna altijd nog om haar advies over moeilijke situaties. Bovendien is zij de persoon die naar Eindhoven gaat om te praten met de opdrachtgever.

Voor Feiten & Fabels heb ik de voice-over ingesproken.

Voor Een kijkje in … heb ik veel gedaan, samen met Djaydee. We hebben ons goed voorbereid door een formatdossier (met de hulp van Julian Klop), een draaiboek en bruggetjes te schrijven. Op de eerste draaidag filmden we de interviews. Dat was een kleine ramp en we waren genoodzaakt om nog een tweede dag te filmen. We moesten namelijk nog de presentatieteksten, de bruggetjes en de coverhsots en sfeerbeelden opnemen. Hiervoor hebben we ons opnieuw voor voorbereid. Het filmen op de tweede dag ging efficiënter. Aangezien we nog een plan B wilden hebben, besloten Djaydee en ik om voor de zekerheid alle presentatieteksten en bruggetjes in te spreken als voice-over. Het monteren van de video is een lang proces en de video is nog niet af. Om alvast een impressie te geven van hoe de video eruit zal komen te zien, is hieronder de video. De overgangen van beeld en audio moeten nog veranderd worden, sommige beelden zijn dubbel en er moet nog tekst worden ingevoegd. Het gaat nu even om de boodschap:

Reflecteren
Ik ben me er continu bewust van geweest wat er om me heen gebeurde, vooral op het gebied van samenwerking en uitstelgedrag. Dit heeft soms gezorgd voor de nodige frustraties en moeilijke gesprekken, maar ik ben er zeker sterker uit gekomen. Ik kan nu beter opkomen voor mezelf en zie kritiek als leerpunten. Ik vraag mensen vrijwillig om hun feedback (gesprekken met werknemers) en ontvang feedback van anderen: 
Julian Klops feedback op de eerste draaidag van Een kijkje in … 
– Feedback op het filmpje van Een kijkje in … door mijn groepsgenoten en Yvette Esthers en Jos Raijmakers 
– Feedback op het filmpje van Een kijkje in … door Julian Klop en Ruben de Theije

Ik heb geprobeerd om bij alles wat ik heb gedaan, direct te reflecteren. Wat had er beter gekund? Hoe had iets voorkomen kunnen worden? Maar vooral: waarom heb ik gedaan wat ik heb gedaan? “Onderbouw elke keuze die je maakt”, is een uitspraak van mijn coach Roy die me altijd is bijgebleven. Als ik kijk naar wat ik allemaal heb geleerd van SEAL, dan ben ik trots op mezelf. Maar er valt nog zoveel te leren… Gelukkig maar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.